Dieta eliminacyjna a dieta alternatywna

Dieta eliminacyjna a dieta alternatywna

Obecnie w środkach masowego przekazu znaleźć można setki różnych diet. Każdą z nich zaliczyć można do jednej z kilku grup: dieta zwyczajowa, eliminacyjna, alternatywna oraz doświadczalna. Najczęściej jednak będąc na diecie większość osób wybiera dietę alternatywną lub dietę eliminacyjną. Jakie są między nimi różnice ?

Zacznijmy zatem od najważniejszego – zarówno dieta alternatywna, jak i dieta eliminacyjna wykluczają z diety niektóre produkty / grupy produktów. Powody tych wykluczeń są jednak różne.

  1. Dieta eliminacyjna – produkty lub grupy produktów są wykluczone ze względu na stan zdrowia / jednostkę chorobą. Przykładem zatem takich diet może być dieta łatwostrawna z ograniczeniem tłuszczu (gdy np mamy problemy z wątrobą lub nie mamy woreczka żółciowego). Innym przykładem jest dieta cukrzycowa z ograniczeniem produktów o wysokim indeksie / ładunku glikemicznym
  2. Dieta alternatywna – produkty lub grupy produktów są wykluczone ze względu na poglądy czy przekonania osób je stosujących. Najbardziej typowym przykładem jest tutaj oczywiście dieta wegetariańska i wegańska.

Istnieją diety również takie które mogą być zaliczone zarówno jako dieta eliminacyjna, jak i alternatywna. Tu z kolei najlepszym przykładem jest dieta bezglutenowa. Dieta ta jest dietą eliminacyjną, jeśli z powodu stanu zdrowia nie możemy spożywać glutenu (celiakia, alergia na gluten, nietolerancja glutenu). Może być także dietą alternatywną, jeśli nie chcemy spożywać glutenu, bo żyjemy w przekonaniu, że gluten jest złem i należy go wykluczyć. O ile dieta eliminacyjna wymusza na nas wyzbycie się niektórych produktów z planu żywieniowego, o tyle dieta alternatywna jest często kaprysem osób ją stosujących.

Co jest zatem najważniejsze by sobie nie zaszkodzić? Jeśli ktokolwiek na własną rękę zamierza przejść na dietę, z której eliminuje się niektóre produkty / grupy produktów powinien zdobyć na tyle dużą wiedzę z zakresu żywienia, by wiedzieć jakie produkty i w jakich ilościach należy spożywać w zastępstwie tych, które wyeliminował. Brak wystarczającej wiedzy w tym zakresie może być bowiem niebezpieczne dla naszego zdrowia. I ostatnia ważna sprawa – nie zdobywajmy wiedzy na portalach niemedycznych. Często tego rodzaju strony i informacje tam przedstawiane są działaniem marketingowym, a niekoniecznie mają wpłynąć korzystnie na nasze zdrowie.

Jeśli ktoś ma wątpliwości co do dobrze zbilansowanej diety najlepiej jest zweryfikować swoją wiedzę z dietetykiem, który na pewno rozwieje nasze wątpliwości.