Nie mogę schudnąć ? Dlaczego tak się dzieje ?

Nie mogę schudnąć ? Dlaczego tak się dzieje ?

Wiele osób zmaga się z problemem nadwagi i otyłości. Chcą schudnąć i przechodzą na różnego rodzaju diety. Cześć z nich jest przygotowana przez dietetyków. Inna grupa osób wybiera diety dostępne w sieci. Jeszcze inna grupa preferuje własne pomysły na to w jaki sposób schudnąć

Dlaczego pewien odsetek osób nie może schudnąć na dietach ubogoenergetycznych ?

Sytuacja wydaje się dość błaha do wytłumaczenia i bez wątpienia każdy zrozumie w czym tkwi problem. Abyśmy zaczęli chudnąć nasz organizm musi odczuć różnicę w minimum jednym z trzech aspektów:

  1. Ile kalorii spożywaliśmy przez ostatnie 3 miesiące w stosunku do tego ile kalorii będziemy spożywać obecnie. Dla przykładu – jeśli przez ostatnie 3 miesiące spożywaliśmy 3000kcal, a planujemy przejść na dietę 2000kcal – mamy różnicę na poziomie 1000kcal / dziennie. Dla organizmu szok i błyskawicznie chudniemy. Jeśli jednak przez ostatnie 3 miesiące spożywaliśmy ok 2100kcal to różnica w kaloriach wyniesie raptem 100kcal. Organizm znacząco tego nie odczuje stąd i redukcji w tym względzie praktycznie nie będzie.
  2. Ile treningów mieliśmy przez ostatnie 3 miesiące w stosunku do tego ile zamierzamy trenować obecnie. Dla przykładu – jeśli przez ostatnie 3 miesiące nie mieliśmy żadnej aktywności fizycznej a obecnie chcemy trenować np 3 razy w tygodniu po 1h to dla organizmu szok – szybko redukujemy. Jeśli natomiast nic nie ćwiczyliśmy i nie zamierzamy ćwiczyć to nic się w tym względzie nie zmieni. Jeśli trenowaliśmy 3 razy w tygodniu i obecnie też będziemy tyle samo trenować to ważne byśmy wprowadzili progres w treningu. Tak by dla organizmu była różnica. Co to progres w treningu ? Może to być wydłużenie czasu ćwiczeń. Może to być zwiększenie liczby powtórzeń w serii. Może to być skrócenie czasu przerwy między seriami. Może to być przebiegnięcie na bieżni w tym samym czasie dłuższego dystansu. Itd. Jeśli będzie progres to i redukcja będzie.
  3. Jak posiłki były rozłożone w ciągu dnia i czy były prawidłowo zbilansowane. Dla przykładu – jeśli jedliśmy zbyt dużo tłuszczu to po wprowadzeniu poprawek i prawidłowym zbilansowaniu diety między składnikami odżywczymi organizm poczuje poprawę i pojawi się redukcja. Jeśli jedliśmy zbyt mało posiłków i były zbyt duże przerwy między posiłkami, a w diecie to zmienimy – to w takiej sytuacji również nasz organizm zauważy różnicę i będziemy redukować. Jeśli jednak nasze posiłki były dobrze zbilansowane i spożywaliśmy je o prawidłowych porach to dla organizmu nic się nie zmieni.

Zatem – jeśli ktoś od dłuższego czasu jest na diecie np 1400kcal i ćwiczy bez progresu na siłowni. Co wiecej posiłki ma dobrze zbilansowane to organizm do tego wszystkiego się już przyzwyczaił i redukcja zapewne się zatrzymała. Co zrobić w takiej sytuacji – zapraszam do zapoznania się z tematem resetu organizmu, który jest do znalezienia tutaj. Jeśli natomiast ktoś jadł ogromne ilości rzeczy, nie ćwiczył a zamierza to robić, co więcej objadał się na noc – to tempo redukcji będzie bardzo duże.

W razie pytań lub wątpliwości zapraszam do kontaktu telefonicznego, mailowego czy osobistego w naszym gabinecie dietetycznym w Krakowie.